fbpx

Bliv online freelancer [KOMPLET GUIDE]

Denne trin-for-trin-guide er for dig der gerne vil blive online freelancer og arbejde 100% online. Den hjælper dig med at komme i gang uden et netværk, uden en hjemmeside – og uden at skulle møde fysisk op nogen som helst steder. Faktisk kan du komme i gang med at blive online freelancer uanset hvor i verden, du befinder dig lige nu. Om du sidder på Læsø eller soler dig i Thailand.


Introduktion:

”At rejse er at leve”

Det sagde en klog dansk mand engang.

Men halli hallo, Hr. Andersen. Man kan jo ikke bare rejse for evigt. Man skal jo også tjene penge på et tidspunkt for at få råd til det hele.

Men hvad nu hvis du kunne rejse OG tjene penge på samme tid?

Hvad nu hvis du kunne bo, hvor i verden du ville, fordi du kunne tage dit job med dig?

…Og hvad nu hvis jeg fortæller dig, at selvfølgelig kan du det!!!

Nogen vil nok tænke, jeg er skør. Men mange ved, jeg taler sandt.

Drømme kan gå i opfyldelse – især hvis man tør stræbe efter dem.

Som online freelancer kan du leve lige præcis det liv, du ønsker! – Tusindevis af danskere har allerede taget springet.

Og det kan du også!


Mød min navnesøster Camilla

Hun udlever lige nu sin drøm om at danse under Caribiens sol og snakke spansk og portugisisk, mens hun arbejder fra forskellige steder i Sydamerika.

”Jeg havde slet ikke overvejet at blive online freelancer. Eller det vil sige… jeg havde godt nok hørt om digitale nomader før, men jeg tænkte at det selvfølgelig ikke var en mulighed for mig! Jeg havde jo ingen uddannelse inden for det – OVERHOVEDET.”

Camilla var meget skeptisk, da jeg præsenterede hende for konceptet online freelancing. Men hun prøvede det alligevel af – og heldigvis for det.

“Det er jo gået over al forventning!” som hun selv siger.

Før havde Camilla et meget stramt budget. Nu har hun råd og frihed til at gøre de ting, hun har lyst til. – Snart rejser hun til Portugal for at tage sin drømmeuddannelse i coaching.

”Det er virkelig dejligt, at kunne tjene de ekstra penge, og det giver også en vis frihed. Jeg tænker, at jeg jo godt kan blive ved med at lave det her!”


Forestil dig at have friheden til at styre din egen hverdag

Hvor fedt ville det lige være, hvis du kunne organisere dit arbejde alt efter, hvordan det passer ind i dine andre livsplaner? (i stedet for den anden vej rundt)

Måske er du B-menneske og vil bare gerne begynde din dag kl. 10 om formiddagen. Måske har du børn, og vil gerne være mere tid sammen med dem. Eller måske har du udlængsel og vil gerne rejse verden rundt?

Som online freelancer kan du bruge mere tid på det, som er allervigtigst for dig. Rejse, familie, venner – eller måske bare mere tid til at slappe af. Helt uden at skulle føle skyld over det.

Online freelancing giver dig friheden til at gøre lige præcis, hvad du vil med dit liv. Du er nemlig din egen chef – så du bestemmer!

Du kan arbejde mens du rejser – eller tage på ferie lige når du har lyst.

Eller du kan bo på landet og drive dit eget øko-landbrug, mens din karriere er på sit højeste.

Måske har du allerede et job, du er glad for, men du drømmer om et liv, der byder på mere.

Eller måske har du svært ved at finde et job, fordi du…

  • er nyuddannet og ikke har de obligatoriske 5 års erfaring
  • bor i vandkants-Danmark, hvor der ikke længere er nogen spændende jobmuligheder, eller
  • har et fysisk handikap, der gør det svært for dig at tage på almindeligt arbejde ligesom ”alle andre”

Online freelancing er for alle der gerne vil mere med livet

Du kan starte som online freelancer, uanset om du har mange års erfaring eller slet ikke har nogen erfaring eller uddannelse – overhovedet. Der findes en niche for alle. Det handler bare om at finde din. Og det vil jeg hjælpe dig med i denne guide.

Online freelancere bekymrer sig ikke om livets begrænsninger, men snarere om livets muligheder!

Du er fri til at organisere dit liv, præcist som du vil!

…Og lad os ikke glemme en af de vigtigste goder ved freelance-livet: Du har friheden til at opkræve den pris for dit arbejde, som du ved, du er værd!

Når du freelancer online, er der ingen, der sætter grænser for, hvad du kan og ikke kan. Der er ingen HR-afdeling, du skal forhandle løn eller ferie med. Ingen politikker om lønforhøjelse, forfremmelse, feriedage eller mødepligt.

Ingen bekymring om, om du kan lande et nyt job, fordi du er blevet gravid. Dine online kunder kan ikke se din tykke mave – og de er ret ligeglade (ja, sorry – men det er en god ting!), så længe du kan levere varen, inden du går på barsel.

Vil du have en lønforhøjelse? … FEDT! Ingen grund til at bruge 3 måneder på at samle mod til at gå ind på chefens kontor for at diskutere en sølle 3 procents lønforhøjelse.

Du ER chefen!

Du kan hæve dine priser, når du vil, så ofte som du vil, og med lige så mange procent, som du vil.

Jeg har for eksempel hævet min egen pris flere gange inden for det seneste år (med 105% hver gang!) fordi jeg kunne.

Ja, mine kunder elsker mig.

Og nej – det er ikke blær. Det er bare sådan det er… og du kan gøre det samme!

Nu er det DIN tur til at komme i gang med at leve det liv, DU drømmer om

Uanset hvem du er, hvor du kommer fra eller hvor mange års erfaring du har.

Online freelancing kan være det næste skridt i din karriere – og du kan komme i gang med det samme. Alt imens du fortsætter på dit nuværende job, med din jordomrejse eller hvad nu du har gang i for tiden.

Kom i gang med at leve det liv, du går og længes efter. Det liv, der gør DIG lykkelig. Lige NU OG HER – og ikke om 30 år, når du langt om længe får din pensionsopsparing udbetalt og er blevet for gammel til at springe ud i livet med faldskærm.

Lad mig gætte

Du sidder nok og tænker:

”Ja-ja, det lyder alt sammen meget godt. Men hvordan kommer jeg så i gang?” 

Og det giver jeg dig svaret på i denne guide! (Det er ret simpelt at komme i gang – so don’t worry)

Nogle mennesker vil gerne have dig til at tro, at det er svært at blive online freelancer, at du skal have flere års erfaring eller være lavet af noget helt særligt materiale, som kun entreprenører er lavet af.

Men det er den største løgn nogensinde – lyt ikke til dem!

Til gengæld vil jeg gerne indrømme, at det kræver hårdt arbejde, hvis du gerne vil være succesfuld! Altså tjene rigtig godt på din freelance-biks. (Men det er det jo også, hvis man gerne vil være succesfuld som fastansat i en virksomhed)

Når du er færdig med at læse denne guide, vil du vide PRÆCIS, hvordan du skaffer din første betalende kunde.

Helt uden at lave en hjemmeside eller ringe kold kanvas i telefonsælgerstil.

Ja, du vil endda vide, hvordan du kommer i gang med at vækste din freelance-biks, så du kan leve udelukkende af den – hvis det er det, du har lyst til.

Husk at mange tusinde danskere allerede har taget springet! De lever i dag som online freelancere. Både i Danmark og i udlandet – og begge steder.

Så hvorfor skulle du ikke også kunne gøre det samme?

Husk på hvad en anden klog mand engang sagde:

”Det er ikke fordi tingene er svære, at vi ikke tør gøre det. Det er fordi vi ikke tør gøre det, at tingene bliver svære.”

Citat: Torbjørn Jørgensen

Lidt om mig…

Hej, jeg hedder Camilla Grøn! Jeg er gået fra at være arbejdsløs, og på renden til bankerot i Colombia, til at tjene en fed løn som online freelancer – uden at have set mine kunder i øjnene en eneste gang.

Jeg havde faktisk aldrig nogensinde haft et fuldtidsjob før jeg begyndte at freelance! (så nej, du behøves ikke være en ekspert for at tjene gode penge eller leve det fede liv)

Jeg var (næsten) helt nyudklægget fra uni, da jeg kom i tanke om, at jeg engang selv havde hyret en freelance-oversætter på mit studiejob.

Og så tænkte jeg:

“Hvis jeg kan hyre en fremmed freelancer på nettet – Hvorfor skulle andre så ikke også kunne hyre mig?”

Det blev startskuddet på drømmejobbet, som jeg aldrig havde turdet håbe på. Og jeg har aldrig set mig tilbage siden.

Hvorfor har jeg lavet denne guide?

Jeg vil gerne hjælpe dig med at få mere ud af dit liv!

Jeg ville ønske, at jeg selv havde nogen, der hjalp mig i gang, da jeg startede ud som freelancer. Nogen med mere erfaring, som kunne vise mig lige præcis, hvad man skal gøre – og hvad man absolut ikke skal gøre.

Og jeg ville ønske at nogen havde inspireret mig og skubbet mig i gang noget før! Nogen, der kunne afbekræfte al min frygt og fortælle mig, at der slet ikke er noget at bekymre sig om – men til gengæld en masse at glæde sig til.

Jeg lærte det på den hårde måde – men det behøves du ikke.

Jeg har fejlet. Rigtig mange gange endda. Men jeg har virkelig også haft nogle store sejre.

Og alt hvad jeg har lært, vil jeg gerne dele med DIG – både mine successer og mine fejl – så du kan blive en succesrig freelancer med det samme og ikke skal bruge en masse unødvendig tid på de ting, der alligevel ikke virker.

For eksempel at sælge mig selv alt, alt for billigt! – Ja, det er bare et eksempel, ikk?

Sådan bliver du en succesrig online freelancer. Min trin-for-trin-GUIDE:

Så langt så godt. Men hvad får du egentlig ud af at læse videre? Det er en lang guide – så jeg forstår godt, hvis du har brug for at vide, hvad du helt præcis får ud af din læsetid. Værsgo’! Serveret til dig på et sølvfad:

#1 Første afsnit: Jeg lægger ud med at fortælle dig, hvordan du finder ud af, hvilke jobs virksomheder er mere end villige til at betale dig for! – også selvom du ikke er en ekspert i noget som helst.

#2 Andet afsnit: Hvordan du kan komme i gang med at tjene penge MED DET SAMME uden at skulle oprette nogen hjemmeside, ringe kold kanvas eller bruge tonsvis af timer på at kommentere på LinkedIn.

#3 Tredje afsnit: Sæt dig selv op for succes og lær hvordan, du kan blive en kundemagnet – ved at bruge tid på at lave en knaldgod profil. Din investering? Et par timer. Dit afkast? Kundehenvendelser på repeat.

#4 Fjerde afsnit: Sådan du skriver hammergode pitches til kunder, der får dem til at kaste sine penge efter dig – også selvom du aldrig i dit liv har freelancet før!

#5 Femte afsnit: Hvordan du tager din freelance-biks til næste niveau, så du kan tjene endnu flere knaster på kistebunden.

Er du klar til at få fødderne våde? Lad os komme i gang…

Afsnit 1:

Vælg din freelance-ydelse

I dette afsnit vil du lære:

  • Grunden til, du ikke behøver at være nogen ekspert for at begynde som online freelancer. Mange kunder leder slet ikke efter eksperter!
  • Helt konkrete idéer til hvilke freelance-ydelser, du kan udbyde online – som er meget efterspurgte – og som du kan tjene penge på med det samme!
  • Hvad kunder i virkelighed leder efter, når de skal hyre en ny freelancer – og hvordan du kan give dem det med det samme (og hapse jobs fra de ‘mere erfarne’)
  • Hvordan du kan tjene penge, mens du dygtiggør dig – og samtidig gøre dine kunder ovenud tilfreds!
  • En stensikker måde at komme i gang med online freelancing på – hurtigt og nemt. Uanset om du har mange års erfaring eller er helt ny til på arbejdsmarkedet.

Jeg har et spørgsmål til dig.

Brænder du for noget?

Jeg mener på den måde, hvor du bare kan snakke om det i flere timer og står på spring til at hjælpe dine venner, hvis de spørger ind til lige netop DET?

Så har du allerede en værdifuld færdighed, som nogen – med garanti – vil betale dig for.

Go for it!

Men hvis du er ligesom de fleste andre danskere, så har du lidt svært ved at finde ud af, hvad der interesserer dig og måske også, hvad du er god til.

Eller måske har du utrolig mange interesser, og har svært ved at vælge lige netop den interesse, der ville egne sig godt til freelance-arbejde.

Jeg hører aspirerende freelancere sige til mig: ”Hvorfor ville nogen betale mig for noget som helst? Jeg er jo ikke en ekspert”

Det er en helt naturlig tanke at have. Men lad den ikke stoppe dig!

Motivation, lærelyst og gå-på-mod er det eneste, du har brug for. Resten lærer du hen ad vejen – mens virksomheder betaler dig for at dygtiggøre dig!

Tro mig.

Der findes tusindvis af virksomheder, der tilbyder jobs til begyndere hver eneste dag.

Så hvis du tror du først skal have erfaring eller arbejde gratis som praktikant før du kan tjene penge – så tro om igen.

Se bare disse skrivejobs fra Upwork:

Fælles for disse jobs er, at virksomheden allerede ved, hvad der skal gøres. De har bare brug for nogen, til at gøre det for dem, fordi de ikke har tid til det, og de er typisk mere end glade for at tage dig i hånden fra start og vise dig præcist, hvad du skal.

Det første job jeg landede på internettet betalte mig $16.88 i timen (på det tidspunkt 100 kr.) og garanterede mig 40 timer om ugen. Det var et stort internationalt firma, der havde brug for hjælp til research og organisering af information på dansk. De havde procedurer for stort set ALT. Jeg skulle bare følge deres instruktioner.

Easy-peasy.

Det online jobmarked er som et økosystem

Efterhånden som du bliver bedre til en færdighed, kan du sætte din pris op, og hvis du er snedig omkring, hvordan du præsenterer dig selv, er kunderne mere end villige til at betale dig mere for dig end for andre freelancere.

Jeg skal nok fortælle dig hvordan… lige om lidt.

First things first:

Til at starte med er det dog vigtigt at huske på, at langt fra alle kunder leder efter eksperter med superkræfter.

De vil bare gerne have en, der tager jobbet seriøst, overholder aftaler og gør deres bedste, for at udføre jobbet på tilfredsstillende vis.

Men hvis du stadig sidder og tænker, at du ikke helt ved, hvilke jobs du kan tage penge for, så lad mig hjælpe dig lidt på vej.

Her er nogle af de mest populære opgaver, som der hele tiden er behov for:

  • Oversættelse, engelsk til dansk
  • Transskribering (skrive ned hvad andre siger)
  • Dataindsamling (f.eks. søge på internettet og skrive det ned, du finder)
  • Kundeservice
  • Telefonsalg
  • Korrekturlæse
  • Opdateringer og posts til sociale medier (ja, folk vil betale dig for at være på Instagram!)
  • Skrive produktbeskrivelser til webshops
  • Skrive salgstekser
  • Søgemaskineoptimering
  • Lave hjemmesider, software og apps
  • Redigere billeder
  • Skrive blogindlæg (om alle mulige emner, kan også være om din særinteresse)
  • Skrive bøger
  • Skrive pressemeddelser
  • Voice over (lægge stemme til videoer, reklamer eller lydoptagelser til f.eks. Duolingo)
  • Peppe powerpoint-præsentationer op, så de ser flotte ud
  • Skrive artikler (kan være om alt muligt, også det du interesserer dig for!)
  • Virtuel assistent (hjælp med administrative opgaver eller online markedsføring)
  • Lave annoncer til Facebook, Google og andre online platforme
  • Lave videoer og animation
  • Skrive e-mails
  • Skrive tekster til hjemmesider
  • Regnskab og bogholderi

Og listen fortsætter… Som online freelancer kan du lave alt det arbejde, virksomhederne alligevel skal have gjort – så længe det ikke kræver, at du er fysisk til stede.

Du behøves ikke at beslutte dig for én af disse færdigheder. Du kan prøve flere af, og se hvad du bedst kan lide at lave. Eller du kan skabe dit eget job, hvis du ser et behov i markedet.

Det vigtigste er, at du hurtigt kan tilegne dig de færdigheder kunderne efterspørger – ikke at du allerede har dem… og at du er venlig, imødekommende og ærlig.

Husk at du ikke behøves at være en ekspert, når du går i gang!

Når det så er sagt, kan du selvfølgelig øge dine chancer for at lande bedre (betalte) jobs, hvis du finspidser dine kompetencer.

Der findes tonsvis af gratis materiale online, der kan hjælpe dig med at komme i gange med, eller forbedre, forskellige færdigheder.

På dansk kan du f.eks. tilmelde dig GoLearn (affiliatelink), som har et billig månedligt abonnement på kurser, og du kan lære alt fra content marketing og SEO til psykologi og strategi. Hubspot er også et godt sted at starte, hvis du vil i gang med online markedsføring.

Du kan også finde kurser på f.eks. Udemy eller Coursera – hvis du ønsker at arbejde med andet end kommunikation og markedsføring. Søg lidt rundt på nettet. Google er din bedste ven.

Når du er klar til at øge dit niveau, kan du lede efter mere dybdegående kurser, certificeringer eller begynde et mentorforløb hos en ekspert på området, som du ser op til, og som du ved kan sit kram.

Okay, så nu hvor du har en idé omkring, hvad du gerne vil freelance med, er det tid til at finde og lande din første kunde. Jeg fortæller dig hvordan i næste afsnit…

Afsnit 2:

Her finder du kunderne!

Du har fundet din freelance-ydelse. Næste skridt er at oprette dig på de platforme, der giver mening for din ydelse.

I dette afsnit kommer du til at lære:

Hvordan du kan komme i gang med at tjene penge MED DET SAMME uden at skulle oprette nogen hjemmeside, ringe kold kanvas eller bruge lang tid på at sætte annoncer op.

Opret dig på platforme, der er relevante

Hvis du ikke allerede er på LinkedIn, bør du se at få oprettet en profil med det samme. Det er ikke rigtig en markedsplads, men du vil blive overrasket over, hvor mange jobs, du kan lande alene gennem den platform – selv med meget få kontakter i dit netværk.

Freelance jobportaler er også fantastiske steder at starte ud som freelancer. Du kan lande et job med det samme, fordi kunderne der opretter annoncer på disse sider er allerede klar til at hyre en til at gøre arbejdet for dem – med det samme. På de mest populære platforme bliver der lagt nye jobs op flere gange i minuttet!

Her er et udvalgt af platforme, jeg kender til, men udvid selv din søgning med flere: Upwork, Fiverr, Worksome, Amino, Guru, Freelancer.com, Menti, OneHourTranslate.

Nogle platforme er mere specialiserede end andre, så se om du kan finde en platform, der passer perfekt til din niche. Lad være med at tro, at du skal have en profil på hver eneste platform. Vælg 1-3 stykker og fokusér på at lære platformen godt at kende og skrive en fantastisk profil.

Jeg har selv haft stor succes på Upwork og LinkedIn. Men du finder måske nogle andre platforme, der virker bedre for dig.

Den nye freelanceskole

Før i tiden var kold kanvas den mest åbenlyse metode for nye freelancere at lande kunder på. Og mange erfarne freelancere sværger stadig på denne metode.

Jeg er sikker på at kold kanvas virker. Men det kræver hårdt arbejde og en rank ryg at ringe ud til 100 kunder om ugen og få 5 ‘måsker’, og med held et ‘ja’. Det er ikke den mest effektive strategi, hvis du bare gerne vil hurtigt i gang og se om freelancing overhovedet er for dig.

Problemet med kold kanvas er, at du ikke har nogen garanti for, at dem du ringer til rent faktisk har brug for én som dig. Derfor skal du bruge lang tid på at grave dig gennem listen af kolde leads (= mennesker der ikke kender dig eller din service), som højst sandsynligt er komplet ligeglade med dig.

På jobsider som Upwork leder kunderne aktivt efter freelancere med dine kompetencer. Så selvom du selvfølgelig er oppe mod andre freelancere ligesom dig, er der betydeligt højere chancer for at lande et job, hvis blot du forstår at præsentere dig på en måde der giver mening fra kundens perspektiv.

Og tro mig, du vil blive overrasket over, hvor mange freelancere der kun fokuserer på sig selv på disse jobsider. Derfor konkurrerer du reelt set kun med en meget lille brøkdel af freelancere, hvis du spiller dine kort rigtigt – og det er det denne blog forsøger at lære dig.

Mange freelancere bruger lang tid på at sende ineffektive pitches og proposals ud til kunder. Og selvom salgspitches selvfølgelig er vigtige, især hvis du kan finde ud af at lave gode pitches (se afsnit 4), så overser disse freelancere fuldstændig den nemmeste metode der overhovedet findes, for at lande kunder – uden så meget at løfte en finger.

En metode der gør, at kunderne kommer til dig helt af dem selv og faktisk pitcher DERES idé til dig, i håb om at du vil arbejde sammen med DEM.

What? – tænker du måske lige nu. – Det lyder for godt til at være sandt.

Det troede jeg også, men det er faktisk grunden til, at jeg måned efter måned bliver tilbudt job efter job. Nogle gange op til flere jobs om dagen.

Tag selv et smugkig ind i min indbakke:

Det eneste jeg har gjort for at modtage alle disse invitationer er at bruge lidt ekstra tid på at lave en ordentlig profil. Dette trick gælder ikke kun for Upwork – men også for LinkedIn og andre jobportaler.

De fleste freelancere er fokuserede på at komme i gang med at arbejde, at de laver deres profil i en fart og begynder at sende en masse pitches og proposals ud med det samme.

I deres desperate og forhastede forsøg på at lande jobs, konkluderer de at freelancing ikke er for dem, og at jobportaler som Upwork kun er for billige freelancere fra Indien, som er umulige at konkurrere med.

Det er derfor at jobsider som Upwork får et dårligt ry. Men det som i virkeligheden sker er, at mange mennesker har alt for travlt og ikke tager sig tid til at investere lidt ekstra tid på noget, der bagefter vil spare dem for mange timers markedsføring af deres biks. Om måneden.

Men det kommer ikke til at ske for dig. Det er jo derfor du læser denne guide – så du kan få succes med online freelancing uden at begå de samme fejl som 99% af andre freelancere gør.

De fleste freelancere tænker nemlig slet ikke over, at kunderne også har mulighed for også at søge mellem de forskellige freelancere. Faktisk finder over halvdelen af kunderne på Upwork en freelancer ved at søge selv, uden de overhovedet offentliggør et jobopslag.

Det er det, jeg kalder det skjulte jobmarked.

Og det sker ikke kun på Upwork – det sker overalt på jobmarkedet. Det er nemlig et tidskrævende job at skrive jobopslag, og bagefter læse 100vis af irrelevante ansøgninger igennem (det er derfor rekrutteringsfirmaer er så populære!). Det er meget hurtigere for en kunde, at lave en søgning og se om der kommer nogle gode kandidater op, som de kan hyre med det samme.

Med andre ord: Du ved ikke, hvor mange kunder, der potentielt sidder og kigger din profil igennem. Om dagen. Både på LinkedIn, Upwork eller hvilken som helst jobside du hænger ud på.

Hvis din profil ikke er skarp eller fortæller, hvorfor en kunde skal hyre dig, så har du faktisk tabt 50% af dine allernemmeste chancer for at lande et job. Uden at løfte en pegefinger.

Hvis du bare bruger LinkedIn uden at være strategisk omkring din profil, går du glip af en masse muligheder. Hver gang du kommenterer på nogens indhold eller lægger noget op, har du mulighed for at eksponerer dig selv for mulige kunder, der er nysgerrige på at se, om du kan hjælpe dem med deres mål.

Hvis folk lander på en intetsigende LinkedIn-profil, tager de heller ikke kontakt til dig, for at høre hvordan I kan arbejde sammen. Slut prut finale.

Så hvordan får du en topsælgende profil? Det giver jeg dig svaret på i næste afsnit.

Afsnit 3:

Sådan laver du en drøngod freelanceprofil

I dette afsnit lærer du:

Hvordan du kan sætte din profil op for succes så du kan blive en kundemagnet – og undgå at bruge flere timer om ugen på at række ud til folk. Din investering? Et par timer. Dit afkast? Kundehenvendelser på repeat.

Din profil som en kundemagnet

Lad os lige på en ting på det rene: Lad være med at blive for detaljeorienteret og tro det hele skal være perfekt fra starten.

Det er bedre at gøre dig nogle intelligente overvejelser, og få en profil sat sammen med det samme, end at gå helt i stå, fordi du går i panik over, om du nu har valgt de helt rigtige ord. Lad være med at overtænke det. Så får du skriveblokade.

Idéen er ikke, at du skal have en perfekt profil fra dag et. Du kan altid komme tilbage og finpudse den lidt nogle dage senere. Det vigtigste er, at du gør dig nogle tanker omkring, hvad du skal skrive – så du lyder interessant set fra din kundes perspektiv. Ikke fra dit eget.

Din overskrift

Lad os starte med det allervigtigste. Din overskrift. Hvis ikke din overskrift sidder lige i skabet, så er chancerne for at kunden får læst din profiltekst meget små.

På LinkedIn kommer din overskrift til at stå under dit navn, hver gang du interagerer på platformen (det er dermed en kæmpe chance for at få folk lokket over på din profil, når de ser en kommentar, du har skrevet eller et opslag du har lavet).

På jobsider som Upwork kommer din overskrift frem i søgeresultaterne, når kunderne leder efter freelancere – og den kommer også frem hver gang, du ansøger om et job. Den er derfor afgørende for, om kunden trykker videre for at læse din profil eller din ansøgning.

Fejlen jeg ser mange begå, er at de bruger dette dyrebarefelt på at skrive noget så generisk og intetsigende, at de lige så godt kunne have ladet være med at skrive noget. Overhovedet.

[EKSEMPLER FRA LINKEDIN OG UPWORK]

Det virker logisk måske for dig at skrive “Grafisk Designer” eller “Dansk-Engelsk oversætter” – for det er jo din titel. Problemet er, at der findes en million oversættere og grafiske designere. Hvis du ikke fortæller, hvad der gør dig unik, vil kunden bare opfatte dig som en generisk vare på en hylde, der kan være lige så god som andre generiske varer. (=du kan erstattes og derfor konkurrerer du på pris)

Det er derfor mange freelancere beklager sig over, at kunderne ikke er villige til at betale ordenlige priser. Det er ikke fordi kunderne ikke vil betale for et godt stykke kvalitetsarbejde. Men hvis du sælger dig selv som en generisk varer, vil de aldrig værdsætte dine kompetencer.

Det er det samme som at forvente at Lidl’s kan sælge deres generiske mælk til samme pris som Arla’s økologiske.

Dem som køber Arla’s økologiske mælk er ligeglad med prisen. De køber mælken, fordi de stoler på Arla som brand og fordi de sætter pris på økologi. De to ting er vigtigere for dem end prisen.

Der sker akkurat det samme på freelancemarkedet.

Hvis du kan kommunikere din værdi og dét som gør dig unik, så vil der være kunder, der uden tvivl vil vælge dig – også selvom du koster mere end din konkurrent. Udelukkende fordi du tilbyder noget, der har særlig værdi for den kunde.

På marketing-sprog kaldes det at “differentiere” sig fra konkurrencen.

Nogle freelancere gør et forsøg på at differentiere sig ved at skrive:

“Erfaren freelance grafiker” eller “Dansk-Engelsk oversættelser af høj kvalitet”

Det er bedre end den helt generiske overskrift, og hvis alle dine konkurrenter kun bruger den generiske, vil det uden tvivl give dig en fordel. Men selv disse overskrifter er faktisk ret intetsigende, hvis du tænker over det.

“Erfaren” siger intet om, hvor god du er til at lave grafisk design. Og det siger intet om, om du har erfaring med at lave præcist den typde design kundens leder efter. F.eks. animerede figurer eller minimalistisk skandinavisk design.

“Høj kvalitet” siger heller ikke så meget. For man må antage at kunden regner med at du lever en høj kvalitet. Til sammenligning ville det være det samme som at skrive på din jobansøgning, at du kan finde ud af at komme til tiden.

Selvom det uden tvivl er vigtigt at kunne komme til tiden, så gør dette ikke dig til noget specielt. De fleste mennesker, kan godt finde ud af at komme til tiden – for det er en social norm.

Hvis noget er en norm, behøves du ikke nævne det. For så kan det rent faktisk have en modsat effekt og gøre kunden mistænkelig. Høj kvalitet er heller ikke specifikt. For høj kvalitet kan være subjektivt fra menneske til menneske. Så overveje hellere HVAD du forbinder med høj kvalitet? Er det at oversættelserne ikke er ordrette med lyder naturlige på det oversatte sprog?

Med lidt ekstra omtanke, kan du tryllebinde potentielle kunder med din overskrift, og på 1 sekund overbevise dem om, at du er den rette person til at udføre jobbet.

Her er nogle nemme måder, du kan gøre din overskrift super-skarp på:

  • Vær specifik. Fortæl præcist, hvad du tilbyder (f.eks. grafisk design i skandinavisk minimalisme)
  • Brug tillægsord, der rent faktisk fortæller noget om din ydelse – og drop de intetsigende (F.eks. Autoriseret Dansk-Engelsk oversætter af juridiske dokumenter)
  • Fortæl hvilken værdi, du kan levere til din kunde (f.eks. Laser-skarpe Facebook Ads, der skaffer dig flere kunder for færre penge)

Hvis du er i en branche, der er præget af mange hobbyfreelancere, kan simple ord som “professionel” eller “certificeret” gøre en stor forskel.

Vælg et godt profilbillede

Før kunderne overhovedet når til din overskrift, er det første de kigger på dit profilbillede. Vi er naturligt draget til ansigter, så det er en god mulighed at gøre et godt førstehåndsindtryk på kunden.

De fleste danskere er gode til at vælge billeder til professionelt brug, men jeg ser alligevel nogle freelancere bruge nogle mindre heldige billeder. Så her kommer nogle vejledende råd, du bør tænke på, når du vælger et billede til din profil.

Du behøves ikke at tage til en professionel fotograf, selvom det uden tvivl kan være en god idé. Med disse simple guidelines in mente, kan du sikre et godt førstehåndindtryk med et billede du har taget på din mobiltelefon.

  1. Smil – med tænderne. Kunder vil helst arbejde sammen med mennesker, der virker empatiske. Selvom du måske synes, du har grimme tænder, så husk at det ikke handler om at se lækker ud, det handler om at virke empatisk!
  2. Sørg for at dit ansigt kan ses tydeligt. Fjern solbriller og hat som tildækker dit ansigt. Hvis du bruger hovedbeklædning som f.eks. kasket eller tørklæde, så sørg for at bære det på en måde, hvor dit ansigt tydeligt kan ses, især øjnene. Ligeledes bør du sørge for, at skære billedet til, så man kun ser dit ansigt og hals – evt. en del af skulderne. Helkropsbilleder virker distancerende og upersonlige på et profilbillede, som normaltvis er ret lille.
  3. Brug et farvebillede. Hvis du bruger sort-hvid-billeder, virker du mindre personlig og risikerer og falde i et med baggrunden.
  4. Tag dit billede med naturlig belysning. Sørg for at der ikke er store kontraster og skygger på dit ansigt. F.eks. er overskyede dage gode at tage billeder på.
  5. Fjern forstyrrende elementer fra baggrunden. Sørg for at baggrunden er nogenlunde ensartet og der ikke ligger en masse og roder, eller at du står midt i en menneskemængde. Du bør være centrum for billedet, for din profil handler kun om dig.

Din profiltekst

Når profilbillede og overskrift er i orden, har du en reel chance for, at kunden får lyst til at læse din profiltekst. Det er her du kan overbevise ham om,at du er den rette person til jobbet (eller i det mindste en interessant kandidat).

Ligesom med overskriften, bør du sørge for, at være specifik og kommunikere den værdi du kan bidrage med.

Alt for mange fokuserer på dem selv, når de skriver deres profiktekst og hvilke kvalifikationer de har. Men dette viser ikke kunden, at du kan finde ud af at løse den opgave han står med.

Vi kan alle godt lide at høre om os selv – det er naturligt. Der er derfor langt de fleste freelancere vælger at skrive en hel roman om dem selv i deres profiltekst.

Jeg, mig og mig selv.

Men det kan du faktisk bruge til din fordel. For gæt engang hvem din kunde gerne vil høre om?

Jep. Nemlig ham selv.

Hvis du i stedet for at holde en jeg-tale, flytter fokus over på kunden og stiller skarp på hans radiostation “Hvad får jeg ud af det?”, så har du et stort forspring over dine mere selvoptagede konkurrenter.

Afsnit 4:

Sådan skriver du hammergode pitches til kunder (der lander dig jobs på rekordtid)

Okay, så nu har du styr på hvad du vil sælge, hvor dine kunder er, og du har sat din profil op på de platforme, der er relevante.

Nu er det tid til at række ud til kunderne (for der kan godt gå lidt tid før at kunderne begynder at række ud til dig, og du får ikke noget ud af bare at sidde på din flade og vente.)

Men hvordan pitcher man sig selv til kunder? Det kan være utrolig ubehageligt at sælge sig selv (det ved alle der nogensinde har skrevet en jobansøgning). Og når du er freelancer kan du forvente at sende MANGE jobansøgninger. De tager bare en lidt anden form.

De tager from som en pitch (salgstale).

Men for at du ikke står helt på bar bund, giver jeg dig her mine bedste tips til at pitche dig selv. Hvis du bruger disse tips er du foran 99% af konkurrencen, for de fleste af dine konkurrenter, stopper aldrig op og tænker over hvordan de egentlig kunne forbedre deres pitch, så den er mere appetitvækkende for kundeemnerne (kundeemner er personer der kunne være interesseret i dine service, men endnu ikke er dine kunder).

Og dette er på trods af at din pitch muligvis er det vigtigste salgsmateriale du nogensinde kommer til at producere som freelancer. Pitchen er vigtig fordi den gør dig i stand til hurtigt at finde nye kunder, når du har brug for dem.

De fleste freelancere stresser helt vildt over hvor deres næste projekt skal komme fra, men hvis du har styr på din salgspitch er det ikke noget problem. Du går bare ud og finder kunderne.

Jeg ved dette fordi en stor del af min indkomst er det direkte resultat fra mine succesfulde salgspitches.

Salgspitchens formål

Ironisk nok er salgspitchens hovedformål slet ikke at sælge, men at etablere en ‘connection’ med kundeemnet.

Det svære er, at du ikke har en hel eftermiddag med kaffe og småkager til at overbevise din kunde om, at du er et godt match. Faktisk har du kun nogle få sekunder.

Det som de fleste freelancere gør forkert når de skriver deres pitch er, at de bare gør det, som falder dem naturlig. (Dårlig vane fra jobsøgningstiden – og faktisk grunden til at så mange jobsøgende ikke lander er job!)

Fejlen er:

De fokuserer kun på dem selv! Jeg, mig og mig selv (kan du genkende den her?)

Jo, selvfølgelig handler din pitch omkring dig – men set i lyset af hvordan du kan hjælpe din potentielle kunde!

Kolde og varme pitches

Før vi går videre, er det vigtigt at slå fast at der findes to slags pitches, der passer på to forskellige scenarier.

  • Den kolde salgspitch skal du bruge, når du skal pitche dig selv til en kunde, som ikke aktivt leder efter en freelancer. Det kan være når du møder nye forbindelser på Linkedin, når du sender en ‘kold mail’ til en kunde du tror har brug for din service eller når du ringer kold kanvas.
  • Den varme salgspitch skal du bruge når du allerede ved at kunden aktivt lever efter freelancere til at hjælpe med et specifikt problem, de allerede selv har identificeret. Det kan være de rækker ud til deres netværk på LinkedIn, skriver et jobopslag på en portal som Upwork eller Jobindex, eller måske har du hørt at de søger gennem en ven.

Den store forskel på de to er, at den ‘kolde kunde’ endnu ikke ved han har et problem, hvorimod den ‘varme kunde’ allerede er opmærksom på det.

Så lad os starte med den varme pitch.

Sådan pitcher du til en varm kunde

Det gode ved en varm kunde er, at han allerede har identificeret at han har et problem, som du (eller en anden freelancer) kan hjælpe med at løse. Han er derfor langt mere modtagelig over for din pitch end den kolde kunde.

Til gengæld får han også flere tilbud fra forskellige freelancere, da han har gjort opmærksom på at han er villig til at hyre. Så du er oppe imod langt flere konkurrenter sammenlignet med når du pitcher til en kold kunde.

De fleste af dine konkurrenter fokuserer skriver (heldigvis for dig) en hel side omkring hvor gode de selv er. Men ikke dig – du har nelig læst denne guide, så du går direkte til sagens kerne.

I stedet for at tale om dig selv, relaterer du til hvad kundens problem er, og hvordan du kan hjælpe med at løse det. På den måde kan kunden allerede se dig som løsningen på deres problem (modsat dine konkurrenter som virker som en selvfed Karl Smart.)

Så hvordan kan du relatere til kundens problem? spørger du.

Med varme kunder er dette ‘a piece of cake’. Faktisk så nemt, at mange freelancere aldrig gør det her, fordi de tror der er for nemt til at det kan være sandt (men den er altså god nok).

Du skal bare gentage det, kunden selv skriver i hans annonce. Brug de samme ord, han selv bruger. Vis at du har forstået hvad hans problem går ud på, og præsentér derefter din idé til en løsning.

Det kan ikke være noget fancy. Brug maks. to linjer på at ‘frame’ problemstillingen med kundens egne ord, og to linjer på at fortælle hvordan du ville gribe problemstillingen an. Nothing more, nothing less.

Hvis du skriver en hel side i din pitch, risikerer du at kunden løber langt væk før han læser til vejs ende. Gør det simpelt og nemt. Husk at pitchen ikke har til formål at sælge dig (endnu) men blot at skabe en relation til kunden.

Målet med din pitch bør være at få kunden til at skrive tilbage og starte en samtale – og der kan du gå mere i detaljer om, hvordan du kan hjælpe og hvilke kvalifikationer du har. Men i din pitch skal du gøre det nemt og overskueligt at skrive tilbage til dig.

Husk at for meget information hurtigt kan virke overvældende for en kunde (han modtager jo ikke kun din ansøgning men potentielt set ansøgninger fra 50 mennesker, som han skal læse på meget kort tid.) Og det er videnskabeligt bevist at mennesker ikke er i stand til at tage beslutninger når de er overvældede.

Så hvis du overvælder din kunde, er der en stor chance for at du ikke hører fra ham. (Det er derfor så mange jobsøgende aldrig hører tilbage fra virksomheder – HR-personen er simpelthen blevet for overvældet!)

Præsenter relevant arbejde

Det kan være en god idé at bruge en linje på at præsentere noget relevant arbejde i din pitch inden du runder den af. På den måde kan du VISE dine kunstskaber frem – i stedet for bare fortælle om dem.

MEN: Lad være med at gøre som de fleste freelancere, der sender en kæmpe stak eksempler på deres arbejde med i deres pitch. Det overvælder kunden!

Desuden er over halvdelen af de eksempler de vedhæfter fra deres portefølje slet ikke relevante for kundens problemstilling, hvilket bare signalerer at du ikke har forstået hvad hans opgave går ud på.

Som hovedregel bør du kun vedhæfte 1-3 relevante eksempler – jo færre (og mere målrettet) desto bedre.

Hvad hvis jeg ikke har en relevant portefølje

Hvis du er ny inden for den niche eller branche du søger et freelancejob til, kan du stadig sende et eksempel på dit arbejde.

Hvordan, Camilla?!?! tænker du måske.

Det er simpelt. Du skal bruge smagsprøve-tricket!

Lav en smagsprøve på, den slags arbejde kunden kan forvente at få fra dig. Det kan faktisk være mere effektiv strategi end blot at vide noget frem fra din portefølje, da du har mulighed for at lave et stykke arbejde der fuldstændig matcher det som kunden leder efter.

Misforstå mig ikke! Jeg taler ikke om at lave et stykke gratis arbejde for kunden her (han får i øvrigt aldrig rettighederne til det du har lavet før han betaler, det er i mod copyright-loven). Jeg taler om at lave noget, der minde om det han efterspørger.

For eksempel: Hvis du er tekstforfatter, og kunden leder efter en freelancer til at skrive rejseguides omkring Spanien, kan du lave en rejseguide omkring et sted i Mexico. Kan du se hvordan de to opgaver er meget tæt relateret? På den måde kan kunden få en fornemmelse for din skrivestil i hans niche, uden at du

Dit skriveeksempel behøver ikke at være offenliggjort på en fancy kendt hjemmeside. Et link til et Google-dokument er MERE end nok til at give kunden en smagsprøve på, hvad du kan.

Ja, det tager tid at lave disse eksempler, og kan virke demotiverende når du ikke engang ved om du får jobbet. Men jeg kan garantere dig for, at næsten ingen af dine konkurrenter tager sig denne tid – derfor kommer du til at være meget mere attraktiv end alle de andre der også søger, og du øger dine chancer for at blive hyret med 99% (hvis du har gjort dig umage med dit arbejde).

Får du ikke jobbet? Skit pyt med det. Nu har du fået et stykke arbejde du kan tilføje til din portefølje og bruge næste gang, du søger jobs inden for den niche (plus du øver dine færdigheder!). Uanset hvad har du vundet.

Sådan pitcher du en kold kunde

Okay, så nu ved du hvordan du pitcher til en kunde, der allerede ved han mangler din hjælp. Men hvordan hulan pitcher man til en kunde som er helt kold?

Måske aner han ikke engang, hvad din profession går ud på (eller eksisterer!). Så er det ret op at bakke at overbevise ham om, at han har brug for dig.

Heldigvis skal du ikke sælge dig til til en kold kunde.

Som sagt er hovedmålet at etablere en relation. Som tommelfingerregel er en meget generel/soft pitch den bedste måde at række ud til en kold kunde på. Hvis du er på LinkedIn og linker op med en ny forbindelse, kan spørge ind til hendes forretning, og give komplimenter på de ting, du synes hun gør godt (hvem kan ikke lide at få lidt ros for deres hårde arbejde?!)

Spørg ind til personen og deres forretning på en oprigtig og nysgerrig måde, og præsenter dig selv, og det du laver, med fokus på den værdi du skaber. Pas på at din egen præsentation ikke bliver alt for lang. Husk at fokus skal være på den du skriver til (ikke dig).

Du kan altid invitere vedkommende til at kigge på din profil, hvis de er blevet nysgerrig på hvem du er. Du har jo allerede optimeret din profil, ikke sandt? Så den kan gøre resten af salgsarbejdet for dig.

Bliv ikke skuffet hvis de kundemner, du rækker ud til, ikke bliver interesseret i dig med det samme. Måske har de ikke budget eller behov for dine services lige nu – men derfor kunne de stadig få brug for det senere hen, og så kan det være at du popper op i deres hukommelse, hvis de kan se du er aktiv på LinkedIn (eller Instagram eller Facebook….) eller måske de en dag anbefaler dig til en ven eller finder på at tagge dig, hvis de ser et opslag.

Så samme måde, bør du altid pitche til nye kontakter på møder online (uanset om du ser dem som en potentiel kunde eller ej). Du ved ALDRIG hvornår en uventet person fra dit netværk kan finde på at anbefale dig til en bekendt.

En branchekollega anbefalede mig, helt uventet, til hendes kæreste. Det havde hun aldrig gjort, hvis ikke jeg havde pitchet mit arbejde til hende (selvom jeg godt vidste hun ikke ville blive min kunde).

Eksempler på pitches der virker

I mit premiumkursus Freelance Akademiet giver jeg konkrete eksempler på pitches, der virker, og går endnu mere i dybden med psykologien bag pitching og hvordan kunderne tænker.

Hvis det lyder som noget du kunne være interesseret i, så skriv dig på ventelisten her (hvor du også kan læse mere om kurset), så får du besked så snart kurset åbner.

Afsnit 5:

Hvad så nu? – Tag din freelance-biks til næste niveau

Nu er er godt rustet til at sætte gang i din freelancebiks!

Kommer snart… Tjek mit premium kursus Freelance Akademiet.

Kan du ikke vente med at jeg udgiver mit næste blogindlæg?

Så skriv dig på min venteliste herunder, og du får en besked i indbakken, så snart jeg har nye lækkerier til dig…

Pøj-pøj med det!

Tilføj kommentar